Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Clogga (visst säger man så?) med enbart en grigri?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Klättring
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Banhatt
Ny medlem
Ny medlem

InläggPostat: 4 feb 2010 13:56    Rubrik: Clogga (visst säger man så?) med enbart en grigri? Svara med citat

Tjena!
Jag funderar på att ge mig upp själv på väggen med enbart en grigri. Är det en vansinnig idé eller? Som jag ser det borde det inte vara några som helst problem såvida man inte kommer åt spaken som gör att linan löper fritt! Vad säger ni? Några tankar?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bamsefar
SweClimb.com Beroende
SweClimb.com Beroende

InläggPostat: 4 feb 2010 18:18    Rubrik: Svara med citat

Ställer mig synnerligen tveksam till din tanke där.

GriGri, i omoddat utförande, medger inte den säkerheten som du behöver.

Men det finns billiga pryttlar som gör att du kan klättra ensam på väggarna och som låser (garanterat). Minns inte vad de heter, men 150 sek vill jag minnas att de kostade för några år sedan....
Banhatt
Ny medlem
Ny medlem

InläggPostat: 4 feb 2010 19:12    Rubrik: Svara med citat

Tack för ditt svar. Jo, man kanske inte ska tänka att det borde fungera utan ställa större krav på säkerheten...

Någon som vet vilken manick man kan komplettera en grigri med för att kunna klättra tryggt?
Till överst på sidan
drdulac
SweClimb.com Beroende
SweClimb.com Beroende

InläggPostat: 5 feb 2010 9:29    Rubrik: Svara med citat

Det går allt att klättra själv med gri-gri, men då får du leda och inte klättra topprep. Något komplicerat, och kräver att man verkligen vet vad man gör.

Om du vill klättra på topprep så behöver du en s.k. "clogger". T.ex. en Petzl Croll: http://www.addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=1624. Går att clogga med jumarhandtag också.

Läs instruktionerna noga! Om du frågar runt bland klättrare kommer du att få 10 olika svar på hur man bör göra, men det är tillverkarens instruktioner som gäller ("specialråd" kanske gör det smidigare, men antagligen inte säkrare).
Till överst på sidan
Banhatt
Ny medlem
Ny medlem

InläggPostat: 5 feb 2010 19:31    Rubrik: Svara med citat

Ok. Då lyssnar jag på de råden och införskaffar något i den stilen. Tack och klättra på!
Till överst på sidan
Nidve
SweClimb Guldpostare
SweClimb Guldpostare

InläggPostat: 6 feb 2010 8:17    Rubrik: Svara med citat

Om du söker här i forumet så kommer du att hitta flera trådar där clogging har diskuterats. Det kan ge dig lite olika alternativ som kan vara värda att överväga innan du skaffar utrustning. Det viktigaste är dock att du är säker på vad du gör när du väl sätter igång.
Till överst på sidan
hinken
Ny medlem
Ny medlem

InläggPostat: 8 feb 2010 22:26    Rubrik: Svara med citat

Jag har cloggat mycket med Petzl Mini Traxion och kan rekommendera den. Jag har aldrig backat upp den med någonting (vilket man antagligen bör göra enligt skolboken).

Tänk på att coila repet nedtill eller hänga något där så att repet tyngs ned vid insteget, att clogga på slackrep blir jobbigt.

Det går naturligtvis att använda Grigri, Cinch el dyl på samma sätt, har gjort det också, men det är förbannat jobbigt och opraktiskt eftersom man hela tiden måste ta hem rep. En clog som t ex Petzl Mini Traxion följer med repet automatiskt när du klättrar.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Klättring Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet